• Banner4

Historiek & Missie

Historiek

Humival (HUisvesting MInder- VALiden) werd als VZW opgericht op 16 mei 1976 met als doelstelling 'de studie, oprichting, organisatie en werking van, evenals de hulp bij de huisvesting van minder-validen in het Meetjesland'.

In 2004 werd het doel heromschreven als : 'de vereniging heeft tot doel zich op deskundige wijze in te zetten voor de aangepaste huisvesting, woonvoorziening, zorg- en dagbesteding voor personen met een handicap'.

Sedert 1 januari 2017 is Humival een vergunde zorgaanbieder voor meerderjarige personen met een beperking.

Missie van de voorziening.

Humival heeft als missie om voor personen met een (vermoeden van) beperking en hun netwerk, op deskundige wijze kwalitatieve en toegankelijke ondersteuning te realiseren op alle levensdomeinen.

Visie van de voorziening.

Op het niveau van de doelgroep:

1.Vertrekkende vanuit de zorgvraag van de cliënt, gepaste ondersteuning bieden op alle levensdomeinen (kwaliteit van bestaan), rekening houden met de wensen, noden en mogelijkheden van de cliënt.

2.Multidisciplinaire benadering van de zorgvraag en de ondersteuning.

3.Ondersteunen en bevorderen van (de contacten met) het netwerk.

4.Infrastructuur en zorgaanbod uitbouwen, passend bij de zorgvraag.

5.Diversiteit nastreven inzake woonondersteuning, dagondersteuning en mobiele en ambulante ondersteuning.

Op het niveau van de organisatie:

1.Binnen de wettelijke regelgeving streven naar optimale kwaliteit van ondersteuning.

2.Constructief overleg met het verkozen collectief overlegorgaan en sociale overlegorganen.

3.Aangaan van strategische en operationele samenwerkingsverbanden, daar waar het de deskundigheid van medewerkers, de kwaliteit van ondersteuning van de cliënten en hun netwerk verhoogt, bijdraagt tot de (financiële) stabiliteit en continuïteit van de vzw-opdracht.

4.Bevorderen van optimale contacten met het netwerk.

5.De vzw staat voor waardengericht ondernemen en sociaal ondernemerschap.

Op het niveau van samenwerking:

1.Actieve deelname aan het regulier, sectoraal en intersectoraal welzijnsoverleg.

2.Bevorderen van contacten met de buurt en de lokale en bovenlokale organisaties.

3.Inspelen op het veranderende zorglandschap (aanbod, samenwerkingsverbanden).

Op het niveau van de medewerkers:

1.Faciliteren dat medewerkers de kleinschaligheid van de voorziening realiseren. Gepersonaliseerde aanpak van de zorgvraag staat hierbij centraal.

2.Medewerkers ondersteunen de bewoners op een adequate manier, vertrekkende vanuit de vraag van de cliënt. Medewerkers kunnen hierbij hun persoonlijke talenten inzetten.

3.Werbaar werk, balans privé-werk, plezier in het werk zonder werkstress.

Waarden van de voorziening

  • 1.Rekening houden met de identiteit van de cliënt
  • 2.Zorgen voor een warme thuis voor de cliënten
  • 3.Respect betonen voor de cliënt
  • 4.Kwaliteit bevorderen ten aanzien van de cliënt.
  • 5.Passie in het werk met de cliënt.
  • 6.Transparantie ten aanzien van de cliënt

Doelstelling ten aanzien van de doelgroep

De ondersteuning is gericht op "kwaliteit van bestaan" op volgende 8 levensdomeinen:

  • emotioneel welbevinden
  • persoonlijke relaties
  • materieel welbevinden
  • persoonlijke ontwikkeling
  • lichamelijk welbevinden
  • zelfbeschikking
  • sociale integratie
  • rechten

Humival wil:

  • Optimale zelfredzaamheid nastreven.
  • Psychisch, fysisch en sociaal welzijn bevorderen.
  • Een huiselijke sfeer voor de cliënten creëren.
  • Rekening houden met de verlangens en mogelijkheden van de cliënten.

Referentiekader

Binnen de werking hanteren we volgend referentiekader

  • Inspraak en verantwoordelijkheid naargelang de mogelijkheden van de cliënt.
  • Keuzevrijheid binnen de grenzen van welzijn.
  • Ondersteuning van sociale netwerken.
  • Respectvolle bejegening met nadruk op volwaardig burgerschap.
  • Gelijkwaardigheid.
  • Integriteit en privacy van de cliënt.
  • Kwaliteit van het bestaan.
  • Sociaal emotioneel welbevinden van de cliënt.
  • Inclusie voor zover dit het welzijn van de persoon met een beperking bevordert.

Strategie

Zie strategisch beleidsplan en het beleidsplan personeel.

Directie en staf engageert zich om het geschreven referentiekader minstens 1 keer per jaar te evalueren en bij te sturen. Dit gebeurt via de evaluatie en de bijsturing van de voorstellingsbrochure die besproken wordt op de stafvergadering en die zich ook op de website bevindt. Tevens wordt in de stafvergadering regelmatig het referentiekader gehanteerd, besproken, geëvalueerd en bijgestuurd.

De actuele missie, visie, waarden, objectieven en strategie worden aan alle cliënten, vertegenwoordigers, personeel en derden kenbaar gemaakt via een mededeling in het centrale gedeelte van de instelling en via de website.

Collectieve rechten en plichten

Collectieve rechten en plichten